The secret ship of Nikonov



Schaal 1/10  hout en metaal en volledig zelfbouw.

In 1718 diende de Russische onderdaan Efim Nikonov, een timmerman uit een dorp Pokrovskoye in de buurt van Moskou, een petitie gericht aan Peter de Grote waarin hij voorstelde een "geheim schip" te bouwen dat "de zeeën zou bevaren en alle vijandelijke schepen met kanonnen in het geheim zou vernietigen"
In de herfst van 1724, in aanwezigheid van Peter I, werd het schip getest op de werf galerny. Toen het schip echter in het water werd gelanceerd, raakte de bodem beschadigd, waarna het niet meer werkte en aan land werd getrokken. Desondanks besloot de Admiraliteitsraad op 18 december 1724 om de bouw van het schip te voltooien, waarbij alles wat hiervoor nodig was werd benadrukt. Volgens dit besluit moest Nikonov aan het einde van het werk een rapport indienen bij het College. In 1725 werden de herhaalde tests van het schip uitgevoerd zonder een koning. Alle drie de lanceringen waren echter niet succesvol omdat het "geheime schip" niet werkte vanwege schade en lekkage. Catharina I beval in september 1725 van het jaar, nadat ze een rapport van de Admiraliteitsfirma had ontvangen, "zonder enige vertraging" om een nieuw schip te maken. De laatste tests werden uitgevoerd in 1727 jaar. De beslissing van het Admiraliteitscollege Nikonov in 1728 jaar werd gedegradeerd tot de admiraliteitsarbeiders en verbannen naar Astrachan, omdat in tien jaar niet alleen het schip niet kon maken, volgens het gepresenteerde model, maar ook "door de tests was dit niet erg geldig." Verborgen "voor het oog van iemand anders" "Nikonov's" verborgen schip "rotte in de schuur.